• Mindfulness-3

Mindfulness

Van doen naar zijn

Mindfulness is met oprechte interesse, vriendelijkheid en mildheid kijken naar wat je denkt en voelt zonder dat je er direct iets mee doet, zonder dat je er helemaal in opgaat. Je laat de gedachten en gevoelens er gewoon zijn. Prettig of onprettig. Je bekijkt ze van een afstandje. Dit kan vooral handig zijn als je last hebt van sombere gevoelens en negatieve gedachten: door eerst waar te nemen dat ze er zijn en er wat afstand te nemen, verliezen sombere gevoelens en negatieve gedachten vaak hun kracht en weet je beter hoe je er mee om wilt gaan.

Deze training kan je leren:
• minder verstrikt te raken in gedachten en gevoelens
• de signalen die je lichaam geeft goed te herkennen
• automatische reacties te herkennen en daar beter mee om te gaan
• je emoties te herkennen en er op een ontspannen manier op te reageren
• op een effectieve manier met gevoelens van somberheid om te gaan
• je mentale (veer)kracht te vergroten waardoor je beter met lastige situaties kunt omgaan

Opbouw van de training

Aandacht en bewustwording
In bijeenkomst 1 tot en met 3 ligt de nadruk op het bewust worden van de automatische piloot en van de oordelende, snel afdwalende geest. Tijdens verschillende yoga en meditatie oefeningen leer je om je aandacht bewust te richten op één ding (het lichaam en de bewegingen van de ademhaling) en leer je je bewust te worden van lichamelijke signalen en grenzen. Daarnaast word je gevraagd om dagelijks prettige of onprettige gebeurtenissen bewust op te merken.

Van bijeenkomst 4 tot en met 8 wordt de nadruk meer gelegd op hoe je de vaardigheden uit de eerste bijeenkomsten kunt toepassen bij het (h)erkennen van en het anders omgaan met negatieve gevoelens en gedachten. Zo leer je herkennen wat typische signalen van somberheid zijn en dat negatieve gedachten geen feiten zijn, maar ‘slechts’ gedachten in het hoofd. In deze bijeenkomsten staat de zitmeditatie centraal.

Tarieven i-MBCT

Training 8 x Individuele mindfulness
Sessie 75 minuten
Kosten 80 euro (exclusief BTW)

 

Autobiografie in vijf hoofdstukken

Ik loop door een straat. Er is een diep gat in het trottoir. Ik val erin. Ik ben verloren… ik ben radeloos. Het is mijn schuld niet. Het duurt eeuwig om een uitweg te vinden.

Ik loop door dezelfde straat. Er is een diep gat in het trottoir. Ik doe alsof ik het niet zie. Ik val er weer in. Ik kan niet geloven dat ik op dezelfde plek ben. Maar het is mijn schuld niet Het duurt nog lang voordat ik eruit ben.

Ik loop door dezelfde straat. Er is een diep gat in het trottoir. Ik zie dat het er is. Ik val er weer in… het is een gewoonte. Mijn ogen zijn open. Ik weet waar ik ben. Het is mijn schuld. Ik kom er direct uit.

Ik loop door dezelfde straat. Er is een diep gat in het trottoir. Ik loop eromheen.

Ik loop door een andere straat.
Uit: Het Tibetaanse boek van leven en sterven van Sogyal Rinpoche, p. 32.