overgewicht

Overgewicht

It’s My LIJF

 

therapie bij overgewicht

 

Teleurgesteld over het effect van al je afvalpogingen?
Je bent helemaal klaar met vermagerings-diëten de gedachtes eraan, je zoektocht naar de geschikte methode, je voornemen nu een definitief van je overgewicht af te komen. Je overgewicht zit je al jaren in de weg en je ervaart onvrede met je lichaam. Het ongemak wat je ervaart is vaak van invloed op je stemming en je vraagt je af waarom je toch telkens weer terugvalt in die oude eetpatronen.

Werkelijke blijvende verandering kan pas plaatsvinden wanneer je niet alleen iets aan je eetgedrag doet, maar ook begrijpt waar dit  eetgedrag mee te maken heeft en hoe het ontstaan is. Alleen symptoombestrijding (‘een dieet volgen’) geeft in de meeste gevallen slechts een tijdelijke effect: zo teleurstellend, want je hebt zo je best gedaan! Er ontstaat een vicieuze cirkel: je raakt gefrustreerd, je gaat weer meer eten en komt weer aan.

Het effect van het volgen van diëten
Door het volgen van diëten weet je uiteindelijk niet goed meer wat normaal is en wat jouw lichaam werkelijk nodig heeft. Je probeert je eetpatroon volgens (strenge) regels vorm te geven. Maar verliest in de tussentijd de connectie met eten en je kan bepaalde natuurlijke signalen vanuit je lichaam minder goed ( of helemaal niet meer) interpreteren. Honger- en verzadigingsgevoel zijn soms verstoord. Genieten van eten is vaak lastig: eten naar behoefte levert dikwijls een schuldgevoel op. Want je moet je toch aan dat dieet houden!
Een onevenwichtig eetpatroon heeft negatieve invloed op je gezondheid: niet alleen lichamelijk, maar ook psychisch.

Ongemak weg eten
Het kan zijn dat er een disbalans is ontstaan in je leven, een gevoel van leegte,  eenzaamheid, stress. Dat kan b.v. komen doordat je al jaren hetzelfde werk doet, waar je niet echt blij van wordt. Misschien weet je zelfs niet echt waar je werkelijk blij van wordt. wat belangrijk is voor je in je leven. Al die ongemakken willen wij mensen vaak niet voelen. We gaan dan hard ´werken´ om niet stil te hoeven staan of we trekken ons steeds vaker terug. Eten krijgt dan een functie in het niet hoeven voelen van het ongemak.

Waar ligt jouw grens?
Niet kunnen stoppen met eten? Omdat het zo lekker is? Ja dat kan, maar vaak proef je niet eens meer wat je eet en is het meer de handeling van het kauwen en slikken, het creëren van een vol gevoel, het actief bezig zijn en niet hoeven voelen wat er op dat moment speelt.
Hoe ga je om met je grenzen in je sociale leven en op je werk? Wanneer is het genoeg, wanneer is jouw grens bereikt?
Bij je eigen grenzen stil durven staan is zorgen voor jezelf.
De vraag aan jezelf durven stellen;  ‘wat heb ik nodig op dit moment en die te durven voelen maakt dat je keuzeruimte krijgt om liefdevol met jezelf om te gaan. Er is moed voor nodig om uit oude, vertrouwde (maar destructieve) patronen te stappen. Het gaat bij deze aanpak niet om een quick fix, de kilo’s zullen er niet in korte tijd snel afvliegen. Belangrijk is dat je relatie met eten voorgoed verandert en daarmee je gewicht rustig zal dalen naar een acceptabel niveau. Dat zullen we stapsgewijs aanpakken: gedragsverandering is een persoonlijke zoektocht  en daar nemen we de tijd voor. Van diëten naar balans in eten! En dat heeft alles te maken met een groeiend zelfvertrouwen.

Het reguleren van emoties
Eten kan in het hanteren van onze emoties een functie krijgen. Het is daarom belangrijk om te snappen wat de functie is van jouw eetpatroon en ook van jouw overgewicht. Hier staan we bij stil tijdens de behandeling. Daarnaast spreken we af dat de focus bij aanvang niet ligt op het afvallen, maar eerst op stabiliseren van je gewicht, en het aanleren van een normaal eetpatroon, wat bij jou past. Een gezond beweegpatroon komt ook aan de orde. In een later stadium gaan we ons echt richten op gewichtsverlies.

Wat is een normaal eetpatroon ?
Gezond normaal eten betekent dat je evenwichtig en volwaardig eet en drinkt. Daarmee krijg je alle voedingsstoffen binnen die je lichaam nodig heeft om gezond te blijven/worden. En het zal je verbazen: dat kan op veel manieren. Daarnaast betekent gezond omgaan met voeding dat je geen lijstjes meer hanteert met ‘verboden’ voedingsmiddelen en vrijheid in keuze ontwikkelt.  Regelmaat en variatie in je eetpatroon zijn belangrijk. Genieten van eten, goed proeven, rustig eten: allemaal aspecten waar we naar zullen kijken. Samen gaan we op zoek naar een bij jou passend eetpatroon wat uiteindelijk zal resulteren in gewichtsverlies. Daarna zal je met alle  nieuwe verworven inzichten en verkregen tools beter in staat zijn om je gezonde gewicht in de toekomst te handhaven.

´Wat je doet is eten niets dan eten´
Met aandacht eten betekent dat je proeft wat je eet op het moment dat je het eet.
Vaak zitten we voor de tv of achter de computer en wordt het eten een bijzaak. Heb je net die heerlijke cappuccino voor jezelf gemaakt, vraag je een moment later af wie die zo snel leeggedronken heeft.

Maak je eetmomenten tot momenten waarbij je met je aandacht alleen bij het eten bent.
Wat je doet is eten. Proef, ruik, zie en voel je eten!
en uitspraak van Thich nah han ‘eet alleen je eten’, niet je gedachten en je zorgen’.

Voel je aangesproken na het lezen van bovenstaande informatie neem dan contact op met Praktijk Beeldrijk voor een gratis kennismaking.

Kennismaking 30 minuten telefonisch of in de praktijk is gratis.
Kosten voor sessie van 1 uur is € 75
Sessies worden gedeeltelijk vergoed vanuit de aanvullende verzekering.
Kosten voedingsbegeleiding door gespecialiseerd diëtist voor een sessie van 1 uur € 65
Tussentijds contact 30 minuten ( telefonisch, per mail of beeldbellen) : € 35
Sessies worden gedeeltelijk vergoed vanuit de basisverzekering. Dit valt echter wel onder het eigen risico. Sommige  aanvullende verzekeringen vergoeden daarnaast de consulten volgens de polisvoorwaarden.

Ik werk samen met Joke van Scheers, diëtiste: zij is al jaren gespecialiseerd in de begeleiding van mensen met alle vormen van eetproblematiek.
Joke: Mijn visie is dat  het steeds weer opnieuw volgen van diëten overgewicht uiteindelijk kan verergeren: van vaak en streng lijnen word je dik! En niet vrolijk! Voor het definitief aanpassen van je leefstijl en daarmee gewichtsvermindering is meer nodig.  Daarom is deze samenwerking met Mirjam en mij zo mooi: je krijgt bij Mirjam inzicht in de functies van je huidige eetpatroon, werkt aan je zelfvertrouwen, gaat goede keuzes in je leven leren maken. Ik ondersteun je daarnaast graag in het opbouwen van een gezond eet-beweegpatroon: een persoonlijk plan met een persoonlijk doel! Dat plan wordt o.a. afgestemd op je hulpvraag en de stappen die je neemt tijdens de sessies bij Mirjam. Van diëten naar balans in eten!
Linkedin

Profile photo of Joke van Scheers